انواع برند:/پایان نامه درباره محبوبیت برند

برندهاي داراي انواعي مي باشند:

  • برند انفرادی[1] :یک شرکت ممکن است براساس سیاستی تصمیم بگیرد. برندهای مشخصی را برای هر یک از محصولات خود اقتباس کند.
  • برند خصوصي : برند خصوصي به یک سری از محصولات خاص محدود می شود. اصطلاح برند فامیلی رجوع می کند به یک نام تجاری که یک شرکت برای یک سری از انواع محصولاتش اقتباس می کند.
  • برند شرکتی[2]: ممکن است برای همه محصولات اسم شرکت یا تولیدکننده گذاشته شود. وقتی یک شرکت تولید کننده محصولات متعددی دارا می باشد از این نوع برند شرکتی استفاده می شود.
  • ترکیبی از همه : محصولات اسامی خودشان را دارند و برند شرکتی مشخص می کند که شرکت همه محصولات را تولید می کند. (كاتلر و آرمسترانگ ، 1384: 379)

 

منافع كاركردي، رايج‌ترين مبنا در مورد ارزش است كه بر ويژگي‌هاي محصول مبتني بوده  و ارائه‌كننده  مطلوبيت كاركردي به  مشتري است و مستقيماً مربوط مي‌شود به كاركردهايي كه توسط محصول براي مشتريان انجام مي‌شود. منافع احساسي عبارتند از احساساتي مثبت كه مشتري در مورد برند دارد و به تجربه كردن و استفاده از برند مربوط مي‌شود. بيشترين منافع كاركردي، داراي احساس مشابه يا مجموعه‌اي از احساسات هستند. منافع ناشي از ابراز وجود، بر درك مفهوم از خود و آرزوهاي فردي متمركز است و ارائه‌كننده مسيري است كه شخص در آن، تصوير خود را اعلام مي‌كند.

2-2-1-2- مديريت برند

مدیریت برند از مهمترین اقدامات در حوزه بازاریابی است که در سال‌های اخیر نقش مهمی را در فضای کسب و کار ایفا کرده است. مدیریت برند داشتن استراتژی برای برند می باشد. برای مدیریت کردن یک برند، داشتن استراتژی یک ضرورت محسوب می‌شود. استراتژی‌هاي برند،  عنصری ضروری و نیروی محرکه ای تعیین کننده برای برنامه های بازاریابی شرکت‌ها محسوب می‌شوند (ميشل[3]،2002) .

تثبیت موقعیت یک برند نسبت به رقبا و هدف قرار دادن مصرف کنندگان خاص، قیمت گذاری منطقی، ارتباطات با شرکا و هرگونه سیاستی که برای حمایت از برند صورت می‌گیرد، از جمله عواملی است که در این خصوص از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. برندسازی و مدیریت برند به سه طریق به مشتریان منفعت می رساند:

  • كاهش هزینه های جستجو
  • کاهش ریسک
  • انتقال تجربه مصرف

هریک از این سه روش باید مورد توجه مدیران و نقطه توجه استراتژی‌ها و برند آنها باشد. فرصت های اصلی خلق ارزش سازمان، در جستجوی بازار و کشف آن چیزی است که برای مشتریان خوب کار نمی ‌كند، در واقع، برندها زمانی وارد عمل می شوند که مشتریان به آنها نیاز دارند. (قرباني، 1390 : 5).

2-2-1-3- شخصیت برند

شخصیت برند از جمله ابعادی است که در متون جدید بسیار به آن توجه شده است، چرا که کالاها علاوه بر موارد کاربردی، دارای معانی سمبولیک نیز هستند. بخشی از این معانی سمبولیک برگرفته و نتیجه مفاهیمی نظیر شخصیت برند یا تصویری است که مصرف­ کننده برای خود از آن کالا می­ سازد، این‌ها مفاهیم سمبولیک تداعی شده برای مشتری در مورد محصولات و یا طبقه آن‌ها را توصیف می­ کنند. آن قسمتی از مفهوم نمادین که به وجه فیزیکی خود کالا برمی­ گردد و با ویژگی­ های شخصیتی انسانی توصیف می­ شود، شخصیت محصول نامیده می­ شود (گاورز[4]، 2005). مجموعه­ اي از خصوصيات انساني که همراه با برند تداعي مي­ شود، را شخصيت برند گويند (آکر، 1997) . شخصيت برند را می توان  به عنوان مجموعه اي از ويژگي هاي انساني همراه برند تعريف نمود. اگرچه برندها اجسام غيرانساني هستند اما اغلب مصرف كنندگان آنها را به عنوان اجسام داراي ويژگي­هاي انساني تلقي مي كنند (اوساكلي و بالوغلو[5]،2010).

[1] Personal brand

[2] Company Brand

[3] Michel

[4] Goverz

[5] Osakley and Baloghlou

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

بررسی تاثیر عوامل محبوبیت برند بر وفاداری مشتری وتبلیغات دهان به دهان شواهدی از برندهای بیسکویت در ایران

دیدگاهتان را بنویسید