دانلود فایل: پایان نامه محیط زیست :برآورد تمایل به پرداخت مالیات بر کربن با رویکرد ارزش‌گذاری مشروط

برآورد تمایل به پرداخت مالیات بر کربن با رویکرد ارزش‌گذاری مشروط

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی گردد

لوگوی دانشگاه پیام نور

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

برآورد تمایل به پرداخت مالیات بر کربن با رویکرد ارزش‌گذاری مشروط

(مطالعه موردی استان مشهد)

استاد راهنما:

دکتر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

 

استاد مشاور :

دکتر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

 

نگارش:

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟//

بهار 1393

 

 

1-1 مقدمه

امروزه مفهوم توسعه پايدار و ابعاد چندگانه آن و حفظ محيط زيست مانند مفاهيم نويني هستند كه توجه اكثر كشورها را به خود جلب نموده اند، به طوريكه رشد و تعالي جوامع بر مبناي معيارهاي گذشته ارزيابي نمي‌شوند، بلکه در سال های اخیر ميزان پايبندي جوامع به مسائل زيست محيطي، حفاظت از منابع طبيعي و رعايت اصول توسعه پايدار، معيارهاي اساسي براي ارزيابي رشد جوامع به شمار مي‌آيند. بر همين اساس بسياري بر اين باورند كه نسل‌هاي آينده در وراي آن چیز که امروزه در دنيا مي‌گذرد، اين شانس را خواهند داشت كه در گستره روابطي موزون‌تر با طبيعت، دنياي بهتري را داشته باشند. در جهان امروز، توسعه پايدار و حفظ منابع طبيعي و محيط زيست به عنوان دو هدف ارزشمند نه تنها در سطح كشورها بلكه در کل جهان مورد توجه قرار گرفته‌اند. توسعه پايدار دو هدف اساسي را مد نظر قرار مي‌دهد[1]:

  • تأمين نيازهاي اساسي مردم
  • پايداري و حفاظت از منابع طبيعي.

با ارزش شمردن سرمايه‌هاي محيطي و طبيعي، يكي از عوامل توسعه پايدار اكولوژيكي می باشد. به علاوه ايجاد جامعه‌اي سالم و سازنده براي تداوم پيشرفت و توسعه اقتصادي نياز به ايجاد، توسعه و حفظ آب و هواي سالم، تفرجگاه‌ها و جاذبه‌هاي زيست محيطي و طبيعي جهت پاسخگويي به تقاضاي روزافزون بشر‌ها دارد. اين مفهوم ارزشي منابع طبيعي، ما را به سوي سوالاتي درمورد ميزان و نحوه ارزش‌گذاري محيطي هدايت مي‌كند كه مي‌تواند در سطوح مالي رخ دهد.

تفكر زيست محيطي شايد بتواند بسياري از آمال و آرزوهاي بشر را تحقق بخشد، اما اين امر غیر از از طريق ترويج مستمر فرهنگ زيست محيطي در ميان اقشار مختلف جامعه ممكن نخواهد بود. امروزه مسائل زيست محيطي دامنه وسيعي پيدا كرده و عميقاً داراي مفهوم اجتماعي می باشد. به هر حال دستيابي به مفهوم توسعه پايدار در كنار حفاظت از منابع طبيعي و محيط زيست، نيازمند کوشش همه جانبه سازمان‌ها، نهادها، مسئولان و دست‌اندركاران مسائل توسعه و محيط زيست و كليه اقشار جامعه می باشد كه بايد برآن همت گماشت. اما سوالي كه هم اكنون مطرح می باشد اين می باشد كه به جاي ادامه شيوه‌هاي غارتگرانه‌اي كه طبيعت را به نحوي خطرناك نابود مي‌سازد چگونه مي‌توان با ورود در معامله‌اي سودبخش با طبيعت، بر سرعت توسعه اجتماعي- اقتصادي افزود؟ چگونه مي‌توان مفهوم همزيستي جامعه و طبيعت را جانشين مفهوم سلطه بر طبيعت نمود؟ اكنون زمان آن رسيده می باشد كه در قبال بي‌تفاوتي خويش نسبت به طبيعت به جبران مافات بپردازيم تا از اين طريق براي نسل‌هاي آينده، محيطي قابل زيست فراهم آيد. اهداف كلي حفاظت از محیط زیست مشتمل بر موارد زیر می باشد (امامی میبدی، 1389):

  • ترمیم اثرات سوء گذشته در محیط زیست؛
  • پیشگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست؛
  • بهره‌مندی نسل آینده از منابع محیط زیست؛
  • توسعه پایدار(توسعه اقتصادی و اجتماعی موزون با حفظ محیط زیست).

پس از تصویب اصل50 قانون اساسی، قوانین­ زیست­ محیطی همچون سایر قوانین و موضوعات مهم به تبصره‌ها و مواد قانوني برنامه­های پنجساله توسعه كشور، اضافه گردید. رسمیت یافتن این موضوع اگرچه نقطه­ عطفی در تاریخ محیط­زیست کشورمان به شمار می­رود، اما عملكرد مطلوبي را در عرصه اجرا و پیامدهای زیست محیطی به دنبال نداشته می باشد؛ به عنوان مثال در سند الزامات برنامه دوم پنجساله، مصوب شده می باشد که وزارتخانه­ها و نهادهایی که به نوعی در محدوده مدیریت محیط زیست کشور وظایف مستقیم و غیر مستقیم به عهده دارند، می­توانند نسبت به ایجاد هسته محیط­زیست در ساختار تشکیلاتی خود اقدام نمایند به شرطی که تعداد پست‌های سازمانی آن‌ها افزایش پیدا نکند. از آن وقت تا کنون تنها چند وزارتخانه مانند وزارت نفت، صنایع و معادن و وزارت کشاورزی، هسته‌های زیست­ محيطي را در ساختار تشکیلاتی خود ایجاد کرده­اند. چنین راه‌کاری در برنامه توسعه پنجم نیز توصیه گردید. ماده 172 از لايحه برنامه پيشنهادي پنجم که مربوط به ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژه­های عمرانی و ملزم کردن صاحبان صنایع و بنگاه‌ها به اجرای استانداردهای زیست محیطی می‌باشد، مشابه ماده 71 از برنامه چهارم و 105 از برنامه سوم می باشد که در هر دوره تکرار شده می باشد (امامی میبدی، 1389). به این شکل که، به مقصود کاهش عوامل آلوده کننده و مخرب محیط زیست کلیه واحدهای بزرگ تولیدی، صنعتی، عمرانی، خدماتی و زیربنایی موظفند:

الف: طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ تولیدی، خدماتی و عمرانی خود را پیش از اجرا و در مرحله انجام مطالعات امکان‌سنجی و مکان‌یابی بر اساس ضوابط مصوب شورای عالی محیط زیست مورد ارزیابی اثرات زیست محیطی قرار دهند.

ب: نسبت به اندازه‌گیری تخریب زیست محیطی خود اقدام و نتیجه را به سازمان حفاظت از محیط زیست ارائه نمایند. واحدهایی که قابلیت و ضرورت نصب و راه‌اندازی سیستم پایش لحظه‌ای را دارند بایستی تا پایان سال سوم برنامه، نسبت به نصب و راه‌اندازی سیستم‌های مذکور اقدام نمایند.

ج: مشخصات فنی خود را به نحوی ارتقاء دهند که با ضوابط و استانداری‌های شورای عالی محیط زیست در خصوص کاهش آلودگی و تخریب منابع پایه بالاخص منابع طبیعی و آب تطبیق یابد. هزینه‌های انجام شده با تأیید سازمان حفاظت از محیط زیست به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی این واحدها مقصود می گردد. متخلفین مشمول پرداخت جریمه زیست محیطی، خسارت وارده را به خزانه واریز می‌نمایند و معادل صد درصد وجوه حاصله در قالب بودجه سالانه کشور به صندوق ملی محیط زیست جهت سالم‌سازی و رفع آلودگی‌ها و بهره‌برداری پایدار از منابع زیست محیطی واریز می گردد.

 

1-2 ضرورت پژوهش

يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي پیش‌روی دولت‌ها در قرن بيست و يكم، بحران‌هاي زيست محيطي می باشد. به همين دليل دولت‌ها مي‌كوشند تا با اتخاذ سياست‌ها و برنامه‌هاي مختلف، بر مشكلات زيست محيطي مانند آلودگي هوا فائق آيند. افزايش مصرف بي‌رويه سوخت‌هاي فسيلي نه تنها تهديدي براي مصرف آينده آن‌هاست، بلكه آثار منفي زيست محيطي آن‌ها نيز به عنوان مقوله مهم مورد توجه دولت‌مردان می باشد. اقتصاددانان همواره در پي شناسايي پايه‌هايي از ماليات هستند كه كمترين ناكارايي را بر جامعه تحميل كند. در بين انواع ماليات‌ها تنها پايه مالياتي كه چنين ويژگي را دارد، ماليات‌ زيست محيطي (ماليات سبز) می باشد. يكي از انواع ماليات سبز، ماليات زيست محيطي غيرمستقيم می باشد كه بر انواع مواد سوختي بسته می گردد. از طرفی در سال‌های اخیر به علت افزایش رشد سریع شهر نشینی در مشهد و کاهش کیفیت تولید بنزین در داخل به علت افزایش سطح تحریم‌های بین الملی سطح آلودگی هوای این استان به شدت افزایش یافته می باشد. به گونه‌ای که سازمان هواشناسی این استان اظهار داشته در بیش از 120 روز سال سطح آلودگی این استان در مرز هشدار قرار گرفته می باشد؛ لذا اجرای سیاست مالیات بر کربن می‌تواند در کاهش سطح تولید آلودگی تأثیر موثری را ایفاء نماید.

 

 

1-3 تعریف مساله:

بررسي عملكرد بسياري از سازمان‌هاي حفاظت محيط‌زيست در جهان در چند دهه گذشته از اين واقعيت حكايت دارد كه تا به حال، تمركز جهت‌گيري‌ها و سياست‌هاي حفاظت از محيط‌زيست، بيشتر بر اعمال سياست‌هاي قانوني و منعي بوده و كمتر از رويكردهاي اقتصادي بهره گیری شده می باشد. اكنون اين موضوع كه منابع محيط‌زيستي در رديف ساير منابع كمياب قرار دارد، اصل پذيرفته شده تعبیر می گردد. به همين دليل در بهره گیری از اين‌گونه منابع، بايد عقلانيت اقتصادي رعايت گردد،‌ زيرا در غير اين صورت اصل بهره گیری بهينه از منابع رعايت نخواهد گردید. لذا مسئله اصلی در پژوهش حاضر تعیین تعیین میزان متوسط تمایل به پرداخت مالیات بر کربن در شهر مشهد جهت دستیابی به هوای پاکیزه‌تر توسط ساکنین این استان می باشد. از طرفی کوشش خواهد گردید عوامل موثر بر پرداخت مالیات بر کربن در این استان مورد مطالعه قرار گیرد. در نتیجه سوالات اصلی پژوهش به توضیح زیر می باشد:

  1. عوامل موثر بر تمایل به پرداخت مالیات بر کربن جهت دستیابی به هوای پاکیزه‌تر کدامند؟
  2. میزان متوسط تمایل به پرداخت مالیات بر کربن جهت دستیابی به هوای پاکیزه‌تر به چه میزانی می باشد؟
  3. میزان اثرگذاری هر یک از عوامل مذکور بر مقدار تمایل به پرداخت مالیات بر کربن به چه اندازه‌ای می باشد؟

 

1-4 هدف پژوهش

اقتصاددانان همواره در پي شناسايي پايه‌هايي از ماليات هستند كه كمترين ناكارايي را بر جامعه تحميل كند. در بين انواع ماليات‌ها تنها پايه مالياتي كه چنين ويژگي را دارد، ماليات‌ زيست محيطي (ماليات سبز) می باشد (پژویان و امین رشتی،1386). يكي از انواع ماليات سبز، ماليات زيست محيطي غيرمستقيم می باشد كه بر انواع نهاده‌هاي توليدي و يا كالاهاي مصرفي، كه بهره گیری از آن‌ها به نوعي با آسيب زيست محيطي همراه می باشد، وضع مي‌گردد؛ مانند ماليات بر مواد سوختي، ماليات بر انواع كود شيميايي، روغن‌ها، حشره‌كش‌ها، فرآورده‌هاي نفتي و پلاستيك‌ها. مزيت ماليات غيرمستقيم نسبت به ماليات‌هاي مستقيم در اين می باشد كه اخذ ماليات از كالاهاي زيان‌آور نسبت به اخذ ماليات از آلاينده‌ها، كه نياز به سنجش ميزان انتشار آلودگي دارند، آسان‌تر و كاربردي‌تر می باشد (سید علی اکبر،1388). از طرفی با در نظر داشتن اینکه این مالیات به صورت هزینه بر واحدهای اقتصادی تحمیل می گردد این واحدها به مقصود حفظ کارآیی تولید، کوشش در کاهش هزینه‌ها و در نتیجه کاهش آلودگی محیط زیست خواهند داشت. به علاوه این مالیات می‌تواند به عنوان یک مشوق ابداع و نوآوری برای واحدهای اقتصادی اقدام کند. این واحدها برای کاهش بار مالیاتی روش‌های جدید تولید، حمل و نقل و بهره گیری از انرژی و مصرف آن را به کار خواهند گرفت. این موضوع هم ازنظر توسعه پایدار و هم ازنظر رقابت‌پذیری بین‌المللی اثرات مفیدی را به دنبال خواهد داشت.

با در نظر داشتن اینکه تا کنون سیاست مالیات بر کربن در کشور اجرا نشده می باشد هدف پژوهش حاضر بهره گیری از یک بازار فرضی برای توضیح معایب و مزایای اجرای این سیاست برای افراد می باشد تا بدین طریق تمایل به پرداخت آن‌ها تعیین گردد. در نتیجه؛ هدف اصلی پژوهش حاضر برآورد تمایل به پرداخت مالیات بر کربن با رویکرد ارزش‌گذاری مشروط در استان مشهد می‌باشد. در کنار دست یافتن به این هدف، می‌توان به اهداف فرعی زیر نیز دست پیدا نمود:

  • تعیین عوامل موثر بر، تمایل به پرداخت مالیات بر کربن جهت دستیابی به هوایی پاکیزه‌تر (بر اساس سطح معنی‌داری ضرایب تخمینی)
  • تعیین اولویت عوامل موثر بر تمایل به پرداخت مالیات بر کربن (بر اساس میزان ضرایب در تخمین اثرات نهایی روش لاجیت)
  • تحلیل و درک مکانیزم و چگونگی اثرگذاری عوامل موثر بر تمایل به پرداخت بر میزان تمایل به پرداخت (بر اساس نتایج تحقیقات و مطالعات گذشته)
  • تعیین سیاست‌های مناسب جهت اجرای سیاست مالیات بر کربن

 

1-5 فرضیات پژوهش

  1. سطح درآمد، سطح تحصیلات، سن، بعد خانوار، جنسیت و تعداد وسیله نقلیه بر تمایل به پرداخت فرد تأثیر مثبتی دارند.
  2. با افزایش نرخ مالیات بر کربن میزان تمایل به پرداخت کاهش می‌یابد.

 

1-6 روش تحقيق

پژوهش حاضر از نوع تحقیقات تحلیلی-کمی می‌باشد. با در نظر داشتن اینکه تا کنون در ایران از سیاست مالیات بر کربن در بخش حمل و نقل بهره گیری نشده می باشد، با بهره گیری از یک بازار فرضی تمایل به پرداخت افراد در جهت پرداخت این مالیات تعیین می گردد. برای دستیابی به این هدف از روش ارزش‌گذاری مشروط[2] (CVM) بهره گیری می گردد.

طبق تعريف كارسون[3] و ميچل[4] (1989)، روش ارزش‌گذاري مشروط شامل پرسش مستقيم از افراد مي‌گردد كه اگر بازاري براي امكانات تفريحي و آسايشی وجود مي‌داشت، افراد چه ميزان يا چه ارزشي را به آن اختصاص مي‌دادند. به عبارت ديگر روش ارزش‌گذاري مشروط کوشش مي‌كند تا بفهمد كه چگونه پاسخگويان تحت سناريوهاي بازار فرضي، مايل به پرداخت هستند.

روش ارزش‌گذاری مشروط اغلب به عنوان یکی از ابزارهای استاندارد و انعطاف‌پذیر برای اندازه‌گیری ارزش‌های غیرمصرفی و ارزش‌های مصرفی غیربازاری[5] منابع زیست محیطی به کار می‌رود. همانگونه که ذکر گردید، این روش بر تمایل به پرداخت اظهار شده از جانب اشخاص، برای منابع یا کالاها و خدمات زیست محیطی یا عوامل مرتبط بر آن‌ها تکیه می کند که معمولاً مشروط به یک تغییر فرضی در مقدار یا کیفیت منبع زیست محیطی می‌باشد.

[1] Our Common Future- WCED Brundtland Report,1987

[2] Contingent Valuation Method

[3]Carson

[4]Mitchell

[5]Non – Market Use Values

***ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود می باشد***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

زیرا فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به گونه نمونه)

اما در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود می باشد

تعداد صفحه :137

 

قیمت : چهارده هزار و هفتصد تومان

 

 

***

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

—-

پشتیبانی سایت :        ———-        serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  ***